SPORTMASSAGE

Waarom sportmassage?

U kunt bijvoorbeeld enkele dagen voor of enkele dagen na een flinke inspanning een deep tissue massage of een sportmassage nemen. Sportmassages worden ook preventief gebruikt om blessures te voorkomen. Als u al last hebt van een blessure, dan zorgt een sportmassage voor sneller herstel. En pijntjes na een inspanning kunnen zo worden behandeld.

Hoe werkt een sportmassage?

Bij een sportmassage wordt stevig gemasseerd, waarbij bijvoorbeeld bindweefsel wordt losgemaakt en knopen uit de spieren worden gehaald. Daarvoor moet er diep in de spieren worden gemasseerd, wat soms niet prettig aanvoelt. Bedenk dan dat u even door een zure appel heen moet bijten, voordat u zich beter gaat voelen. Uw lichaam geeft met deze pijn namelijk aan dat er iets niet goed zit en juist dat wordt door de sportmasseuse aangepakt. Overigens zal zal ik als sportmasseuse altijd in de gaten houden of de massage niet te intens wordt.

Voordat de massage begint, zal ik met u bespreken waar u op dat moment behoefte aan hebt. U geeft aan wat u met de massage wilt bereiken en waar de focus van de massage moet komen te liggen. Bijvoorbeeld op uw benen, schouders, nek of rug.

Wat is het effect van sportmassage?

Een sportmassage verbetert de doorbloeding van de spieren, waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Daarmee wordt het herstel van uw lichaam bevordert en voorkomt u blessures door overbelasting van uw spieren.

Doordat een sportmassage vrij stevig is, is deze niet geschikt vlak voor of na een grote inspanning. Daarmee zou u de spieren namelijk teveel belasten en zult u er eerder nadeel van ondervinden dan er voordeel van hebben. Als u zich wilt laten masseren vlak voordat u een grote inspanning gaat leveren, kies dan altijd voor een massage die de spieren niet al te zeer belast. Als sportmasseuse zal ik u hier ook naar vragen en de massage daarop aanpassen.

Voordelen van sportmassage

Doordat de massage ervoor zorgt dat afvalstoffen in uw lichaam beter worden afgevoerd, helpt u uw lichaam om sneller te herstellen. Bovendien voorkomt u met een sportmassage overbelasting van uw spieren en dus blessures. U kunt een sportmassage ook gebruiken om uw spieren te activeren, bijvoorbeeld aan het begin van een trainingstraject of als u een tijdje niets gedaan hebt. Een sportmassage kan dus zowel preventief, pro-actief en reactief worden ingezet. Laat de naam u overigens niet op een verkeerd spoor zetten, want ook als niet-sporter hebt u zeker baat bij een sportmassage.